en-joy  

60% dintre comenzile de cumpărare transfrontalieră prin internet sunt refuzate, constată un nou studiu UE

07 11 2009 15:08

Conform unui nou raport publicat de Comisia Europeană cu privire la comerţul electronic transfrontalier, există mari probleme n ceea ce priveşte refuzurile comenzilor consumatorilor UE care ncearcă să cumpere prin internet bunuri din alte state membre. La cererea Comisiei s-a efectuat un exerciţiu independent de amploare de cumpărare anonimă, prin care cumpărători din UE au ncercat să achiziţioneze articole dintr-o listă care cuprindea 100 de produse populare de exemplu, aparate foto, CD-uri, cărţi, mbrăcăminte de la un vnzător din afara ţării. S-au efectuat aproximativ 11 000 de comenzi.

n urma studiului s-a constatat că 60% dintre tranzacţiile transfrontaliere nu au putut fi finalizate de către consumatori deoarece comerciantul nu a expediat produsul n ţara lor sau nu a dispus de mijloace adecvate plăţilor transfrontaliere. Letonia, Belgia, Romnia şi Bulgaria sunt ţările unde consumatorii au cele mai mici şanse să facă cumpărături transfrontaliere (clasamentul cuprinznd toate cele 27 de ţări ale UE se poate consulta n MEMO/09/475 ).

nsă, n toate ţările exceptnd două dintre ele, probabilitatea de a finaliza o cumpărare transfrontalieră este mai mică de 50%. Beneficiile de care nu se mai bucură cetăţenii sunt, de asemenea, foarte evidente. n mai mult de jumătate dintre statele membre, 50% sau mai mult dintre produse ar putea fi cumpărate la un preţ mai mic cu 10% (costuri de transport incluse) de pe un site internet din altă ţară, iar 50% dintre produsele căutate nu au putut fi găsite pe siteurile naţionale, fiind oferite doar de un comerciant din alt stat membru.

Comunicarea prezintă o serie de măsuri de implementat pentru a reduce complexitatea reglementărilor n domeniu, care descurajează societăţile comerciale să deservească consumatori din alte state membre. n plus, şi pentru a stimula ncrederea n comerţul online, problemele privind colectarea datelor cu caracter comercial şi utilizarea lor pentru a determina profilul consumatorilor şi pentru a le adresa oferte specifice vor fi analizate n cadrul unui forum la care vor lua parte părţile implicate.

Comisarul Kuneva a declarat: Rezultatele acestui studiu sunt foarte izbitoare. Deţinem de acum informaţii şi cifre concrete care indică gradul n care piaţa europeană unică este nefuncţională pentru consumatorii care apelează la comerţul online cu amănuntul. Oferte mai bune şi o mai mare gamă de produse destinate

consumatorilor, existente pe vasta noastră piaţă europeană, se află la doar un clic de mouse depărtare. Dar, n realitate, cumpărătorii care apelează la comerţul online sunt ncă n mare măsură limitaţi la frontierele naţionale. Consumatorii europeni sunt mpiedicaţi să dispună de oferte mai bune şi să-şi valorifice mai bine banii. Ei merită mai mult. Trebuie să simplificăm hăţişul legislativ care mpiedică comercianţii online să-şi ofere bunurile n alte ţări.

Instituirea unei pieţe digitale unice este o prioritate de vrf a Europei, a afirmat Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informaţională şi mass-media. Nu vom dispune de o economie digitală reală pnă cnd nu eliminăm toate barierele din calea comerţului online, inclusiv cele din calea consumatorilor finali. Acest aspect trebuie să fie n capul listei tuturor iniţiativelor de politici de relansare a proiectului pieţei unice.

Piaţa comerţului electronic

S-a estimat că piaţa europeană a comerţului electronic a valorat, n 2006, 106 miliarde EUR. Comerţul prin internet este modalitatea de vnzare cu amănuntul care creşte cel mai rapid. n 2008, 51% dintre vnzătorii cu amănuntul au vndut bunuri online.

Dar diferenţa dintre comerţul electronic naţional şi cel transfrontalier este n creştere, ca rezultat al barierelor din calea comerţului online. n timp ce procentul de consumatori UE care au cumpărat online a crescut de la 27% la 33% n doi ani (200608), procentul celor care au cumpărat online din alt stat membru, orice tip de produs, a stagnat (6% faţă de 7%). n plus, doar 21% dintre comercianţi vnd n momentul de faţă n afara graniţelor.

Totuşi, este evident că potenţialul este prezent. O treime dintre consumatorii UE afirmă că ar lua n considerare posibilitatea de a cumpăra online dintr-o altă ţară UE dacă produsul ar fi mai ieftin sau superior calitativ, iar o treime sunt dispuşi să folosească o altă limbă cu ocazia cumpărării. 59% dintre vnzătorii cu amănuntul sunt pregătiţi sa ofere servicii comerciale n mai multe limbi.

Cumpărarea anonimă: constatări

La cererea Comisiei Europene a fost efectuat un test online pentru a verifica existenţa oportunităţilor de care dispun cumpărătorii care fac achiziţii online din alte ţări ale UE, precum şi a barierelor pe care le ntlnesc aceştia, parcurgndu-se etapele procesului de cumpărare. Persoane nsărcinate cu testarea din toate ţările UE au căutat 100 de produse populare (de la CD-uri, la computere, aparate foto digitale şi maşini de spălat) pe internet, consemnnd ce economii se pot realiza prin cumpărare transfrontalieră online şi ct de dificilă este cumpărarea online dintr-o altă ţară UE. n total, s-au efectuat aproximativ 11 000 de tranzacţii de testare.

Principalele constatări sunt:

- Consumatorii pot face economii substanţiale. n 13 ţări din 27 şi pentru cel puţin jumătate din totalul produselor căutate, consumatorii au putut să găsească o ofertă ntr-o altă ţară UE care a fost cu cel puţin 10% mai ieftină dect cea mai bună ofertă autohtonă (toate costurile, inclusiv livrarea n ţara de provenienţă a consumatorului, au fost incluse).

- Accesul la produse care nu sunt disponibile pe piaţa autohtonă. Cumpărătorii din 13 ţări UE nu au putut găsi online oferte autohtone pentru cel puţin 50% dintre produsele căutate, dar le-au găsit ntro altă ţară UE.

- Cele mai multe comenzi eşuează. n medie, 61% dintre comenzile plasate online ntr-o altă ţară UE au eşuat, n principal deoarece comerciantul a refuzat să livreze n ţara de rezidenţă a consumatorului sau nu dispunea de mijloace de plată adecvate plăţilor transfrontaliere.

Barierele din calea comerţului electronic

Comunicarea publicată azi prezintă o strategie de eliminare a barierelor din calea comerţului online transfrontalier. Cteva dintre domeniile de acţiune prioritare sunt:

- Crearea unui set unic şi simplu de drepturi pentru consumatorii UE. Propunerea de Directivă privind drepturile consumatorilor are ca obiectiv nlocuirea actualului mozaic legislativ, generator de confuzii, cu un simplu set de drepturi, valabil n ntreaga UE, care să ofere consumatorilor protecţie egală şi, n acelaşi timp, să reducă costurile legate de conformitate care sunt suportate de vnzătorii cu amănuntul, oferindu-le claritate juridică.

- Impulsionarea activităţilor de asigurare a respectării transfrontaliere a legislaţiei. Acţiunile coordonate ale instituţiilor UE n vederea asigurării respectării legislaţiei privind consumatorii (de exemplu verificări amănunţite pe internet) ar trebui să continue, pentru a elimina practicile ilegale şi pentru a creşte ncrederea consumatorilor n cumpărarea transfrontalieră.

- Simplificarea normelor transfrontaliere pentru vnzătorii cu amănuntul, de exemplu, cu privire la TVA, la taxele de reciclare şi la impozitele pe drepturi de reproducere. n momentul de faţă, unii vnzători cu amănuntul trebuie să trateze cu mai multe autorităţi fiscale, să se supună diverselor norme naţionale de reciclare a deşeurilor electronice şi pot ajunge n situaţia de a plăti impozite pe dreptul de reproducere n cteva ţări pentru aceleaşi bunuri. Propunerile Comisiei se adresează primelor două probleme. Cu privire la impozite, trebuie găsite rapid soluţii practice.

Informaţii suplimentare n: MEMO/09/475

Textul integral al comunicării:

http://ec.europa.eu/consumers/strategy/facts_en.htm#E-commerce

---- comunicat EuropeDirect Brasov---

vizite: 7682 redactor: Admin in Diverse

Toate drepturile sunt rezervate ATZ. Nici o informatie din acest site nu poate fi preluata, integral sau partial fara acordul din partea ATZ. Redactorii sunt direct responsabili pentru continutul articolelor si a stirilor.

rss feed atom feed Powered by eyeblog